Wydatki

Jak wydawać mniej na jedzenie? 10 sposobów

Wydatki na żywność to zazwyczaj jeden z największych kosztów, jakie ponosimy każdego miesiąca. Nie możemy ich wyeliminować, ale na szczęście dość łatwo jest je ograniczyć. Jak? Poznaj dziesięć sposobów, jak wydawać mniej na jedzenie.

More...

1. Ustal budżet na żywność

Pierwsza i najważniejsza zasada kontrolowania wydatków w danej dziedzinie, to przygotować budżet. Zaplanuj ile pieniędzy chcesz przeznaczyć miesięcznie lub tygodniowo na zakupy spożywcze. Pamiętaj, że do budżetu ŻYCIE wliczamy zakup produktów, jakie potrzebujemy regularnie kupić, aby każdego dnia zjeść zdrowe, wartościowe posiłki. Wyjście na miasto i jedzenie w restauracji, to już PRZYJEMNOŚĆ i stanowi osobną kategorię. Zacznij odróżniać potrzeby od przyjemności, a oszczędności same się pojawią. Nie narzucaj sobie niskich kwot, których trudno będzie Ci dotrzymać.  Na początek zaplanuj 100 zł mniej jak dotychczas. W kolejnym miesiącu znowu 50 zł mniej. Samo ustalenie budżetu spowoduje, że zaczniesz zwracać uwagę na ceny  i ograniczysz zbędne wydatki. Z czasem znajdziesz kwotę, jaka spokojnie wystarcza na zakupy i nie nadwyręża domowego budżetu.

2. Zrób przegląd lodówki, zamrażalki i szafek

Często bywa tak, że mamy zamrażalkę pełną jedzenia, w szafkach przetwory, ryże, makarony i inne produkty, które mają długi termin ważności. Mimo to wciąż kupujemy coś nowego i tylko zwiększamy ilość naszych zapasów. Po co? W pierwszej kolejności wykorzystaj to, co już masz. Zrób przegląd swojej lodówki, zamrażalki i jedzenia w szafkach. Zrób porządek i wyrzuć wszystko, co jest przeterminowane. Spisz na kartce co masz  i zastanów się, jakie posiłki możesz przygotować. Może masz zamrożony gotowy obiad i już nie musisz jeden dzień gotować? Czasem wystarczy dokupić pojedyncze produkty, aby przygotować smaczny posiłek. Włącz swoją kreatywność! Sama będziesz zaskoczona jak niskie staną się Twoje rachunki w markecie.

3. Rób zakupy raz w tygodniu i korzystaj z listy

Może brzmi niewiarygodnie, ale jest możliwe. Zaplanuj jeden dzień, w którym będziesz robiła większe zakupy spożywcze.Wcześniej zaplanuj posiłki na dany tydzień i przygotuj listę zakupów. Spisuj również produkty, które się kończą i potrzebujesz dokupić. W ten sposób nie tylko zaoszczędzisz pieniądze, ale również czas i energię, które możesz przeznaczyć na inne czynności. Jeśli czegoś nie ma w domu, to spróbuj zastąpić dany produkt innym. Częstsze wizyty w sklepie to dodatkowe wydatki. Znasz sytuacje, kiedy wchodzisz tylko po jeden produkt, ale kupujesz znacznie więcej? Przecież zawsze coś jeszcze się przyda lub akurat mamy ochotę. Dodatkowo osiedlowe sklepiki zazwyczaj mają wyższe ceny. Jeśli już konieczna jest dodatkowa wizyta w sklepie, to poproś kogoś o pomoc. Mąż, partner, czy dzieci kupią tylko to, o co poprosisz.  

4. Porównuj ceny

Niestety sklepy bardzo często wprowadzają nas w błąd. Nie każda cena z napisem promocja lub napisana na czerwono jest okazją. Nie kupuj produktów tylko dlatego, że są w promocji. Staraj się trzymać swojej listy zakupów lub ewentualnie coś zamienić. Porównuj ceny! Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego. Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Często kupujemy coś jedynie pozornie tańszego, bo zwracamy uwagę na cenę. Zapominamy porównać zawartość opakowania i skład. Zachęcam do korzystania z niższych cen, ale z rozsądkiem. Sprawdzaj, czy promocja jest rzeczywiście okazją!

5. Zamawiaj przez Internet

Nawet zakupy spożywcze możesz teraz zrobić przez Internet. Szczególnie produkty nietypowe dla alergików, diabetyków, wegan, czy osób na diecie bezglutenowej można kupić zdecydowanie taniej na specjalizujących się w tym temacie stronach internetowych. W sklepach te produkty zazwyczaj są znacznie droższe, gdyż wciąż nie są tak popularne. Zaletą zakupów przez Internet jest jeszcze fakt, że kupujesz to, co rzeczywiście potrzebujesz. Jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, to zwróć uwagę  w jakich sklepach robisz zakupy. Najdroższe będą osiedlowe sklepiki. Zdecydowanie tańsze sieciówki. Wystrzegaj się tych największych hipermarketów. Robimy tam zakupy zdecydowanie dłużej, bo mamy zbyt wiele opcji do wyboru. Zwykle ulegamy też promocjom i kupujemy więcej niż potrzebujemy. W końcu celem tych marketów jest, aby pozostawić u nich jak najwięcej pieniędzy. Polecam mniejsze sklepy dyskontowe, które zaopatrzą nas równie dobrze. Zakupy zrobimy tam szybciej, ceny będą przyzwoite, a ograniczona powierzchnia sprawia, że towar jest świeży.

6. Rób zapasy

Tak wiem, dopiero co pisałam, żebyś opróżniła nieco swoją lodówkę, zamrażalkę i szafki. Jednak wszystko z umiarem. Każda rodzina ma swoje ulubione produkty, które zawsze powinny być w domu. W ten sposób możemy przygotować ulubione posiłki i unikamy dodatkowych zakupów. Zachęcam do korzystania z promocji i zamrażania większej ilości jedzenia. Kupuj również sezonowe warzywa i owoce i rób przetwory, albo włóż do zamrażalki. W okresie letnim ceny są zdecydowanie niższe i warto przygotować się na okres jesienno-zimowy. Dzięki temu unikniemy sytuacji, że „nie ma co jeść”. Kiedy pod koniec miesiąca budżet będzie ograniczony, takie „zapasy” pozwolą trzymać się zaplanowanych wydatków i zrealizować cel.

7. Odżywiaj się zdrowo  

Zwracaj uwagę na jakość. Niektóre produkty nie bez powodu są droższe. Nie kieruj się jednak ceną. Czytaj i porównuj skład poszczególnych produktów. Możesz zainstalować w telefonie aplikację, która po zeskanowaniu kodu kreskowego poinformuje o substancjach szkodliwych danego towaru. Kupuj jedzenie jak najmniej przetworzone. Unikaj gotowych dań jakie znajdziesz w marketach, zazwyczaj mają one w sobie mnóstwo chemii. Zdrowsze produkty dostarczają więcej energii i wpływają na lepsze samopoczucie. Czasem po prostu warto zapłacić trochę więcej.

8. Ogranicz słodycze i napoje

Będziesz zaskoczona, jak dużo pieniędzy wydajesz właśnie na słodycze i napoje. Te z pozoru drobne wydatki w skali miesiąca dają konkretne kwoty. Na co dzień ich nie zauważasz. Wydaje się, że jedno ciastko, czy batonik to przecież nic takiego. Zarabiasz i stać Cię na drobne przyjemności w ciągu dnia. Pytanie, czy nie lepiej przeznaczyć tych pieniędzy na coś innego?  Ogranicz słodycze, wszystkie gazowane, czy słodzone napoje. Skorzysta na tym nie tylko twój portfel, ale również zdrowie. Pomijam już kwestie zakupu alkoholu, czy papierosów, bo tych wydatków nie wliczamy do budżetu ŻYCIE. Jednak również zachęcam do ograniczeń, bo dobrze wiemy, że ich koszty są dość wysokie.

9. Szykuj jedzenie w domu

Wszyscy doskonale wiemy, że jedzenie przygotowywane samodzielnie w domu jest nie tylko tańsze, ale też zdrowsze. Zastanów się, jak często zamawiasz jedzenie do pracy lub korzystasz z cateringu. Jak często kupujesz gotowe kanapki , zamiast przygotować śniadanie w domu? Może idziesz rano do sklepu po jogurt, ale przy okazji kupisz coś jeszcze. Może nawet nie tylko z artykułów spożywczych? Znasz takie sytuacje?  Prawdopodobnie właśnie tutaj „uciekają” twoje pieniądze. Dopiero, kiedy wszystko podliczysz zdasz sobie sprawę, ile pieniędzy mogłabyś zaoszczędzić przygotowując posiłki samodzielnie.  W czasie pandemii coraz więcej osób zaczęło samodzielnie przygotowywać posiłki, a nawet piec chleb. To wcale nie jest tak skomplikowane i czasochłonne jak się wydaje. Zachęcam spróbować. Szczególnie, że ceny pieczywa wciąż rosną, a ich jakość też pozostawia wiele do życzenia.

10. Szanuj i nie marnuj jedzenia

Ile razy wyrzucałaś jedzenie, bo coś się już zepsuło, czy przeterminowało? Mamy tendencję do robienia zbyt dużych zakupów, przez co marnujemy mnóstwo jedzenia. Te pieniądze mogłaś przeznaczyć na coś innego. Planuj posiłki, ogranicz wyjścia do sklepu i rób zakupy z listą, to pomoże Ci kupić te produkty, które rzeczywiście potrzebujesz. Sprawdzaj terminy ważności jeszcze w sklepie. W pierwszej kolejności wykorzystuj te z krótkim terminem. Kiedy gotujesz, to staraj się przygotować ilość jedzenia na konkretny dzień. Jeśli masz czegoś za dużo, to włóż do zamrażalki. Któregoś dnia odmrozisz i obiad gotowy. Edukuj również dzieci, aby szanowały i nie marnowały jedzenia. Nie spełniaj kolejnych zachcianek, bo akurat mają ochotę na coś innego.

Podsumowując, w szukaniu oszczędności nie chodzi o to, aby kupować najtańsze produkty, ale świadomie wybierać te dobre jakościowo i cenowo. Dzięki opisanym sposobom z pewnością będziesz mniej wydawała na jedzenie. Opisałam te najbardziej podstawowe, bo jest ich zdecydowanie więcej. Podziel się swoimi pomysłami w komentarzu.

Życzę wszystkim smacznych i udanych zakupów spożywczych!

Monika Wojaczek – Ambasadorka Klubu Kobiety i Pieniądze w Rybniku. Z zawodu i zamiłowania finansistka. Kocha tabelki, cyferki i wszystko co jest z nimi związane. Postanowiła zostać Ambasadorką Klubu Kobiety i Pieniądze, aby dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie finansów. Prywatnie szczęśliwa żona i mama dwójki dzieci.

Może Ci się spodobać:


Jak wydawać mniej na kosmetyki? 10 sposobów

Zauważyłaś, że zazwyczaj kobiety mają mnóstwo kosmetyków, ale wciąż kupują kolejne? Zdecydowanie

Więcej

Jak wydawać mniej na podróże? 10 sposobów

Kto nie lubi podróży? Branża turystyczna jest jedną z największych gałęzi światowej

Więcej

Jak wydawać mniej na ubrania? 10 sposobów

Lubimy dobrze wyglądać. Jednak wcale nie musimy w tym celu wydawać mnóstwo

Więcej

Black Friday, czyli jak skorzystać z głową

Wkrótce zakupowy zawrót głowy, czyli BLACK FRIDAY! Zwyczaj określany mianem Czarny Piątek

Więcej
>