23 lipca, 2022

Co mówią o nas wydatki. Kobiety rozmawiają o pieniądzach

udostępnij

Antonina reprezentuje bezpłatną aplikację do ewidencjonowania wydatków PanParagon, która umożliwia przechowywanie paragonów i kart lojalnościowych, przypomina o terminach gwarancji oraz udostępnia zniżki i gazetki promocyjne. Jak zmieniły się nasze zachowania konsumenckie pod wpływem pandemii, wojny i inflacji? Dowiedz się więcej z rozmowy.

More...

DN: Na co wydajemy najwięcej? Jakie wydatki wprowadzamy do aplikacji PanParagon?

AG: Miesięcznie do aplikacji PanParagon wprowadza się ponad 100 tys. paragonów. W ten sposób badamy zachowania konsumenckie pod względem rosnących cen i inflacji oraz wydarzeń tj. pandemia lub wojna. Porównaliśmy ilość pozycji spożywczych wprowadzanych w kwietniu 2021 roku i 2022 roku. Ilość pozycji spadła. Kupujemy mniej. Jednak płacimy więcej. Średnia wartość paragonów wzrosła.

Jak szukamy oszczędności?

Obserwujemy, że zdecydowanie wzrosło zainteresowanie gazetkami promocyjnymi. Ludzie częściej sprawdzają statystyki wydatków i zaczynają kontrolować, na co i ile pieniędzy wydają. Rezygnują z wydatków, które nie są konieczne.

Na moim przykładzie, kiedy po kilku miesiącach systematycznego wprowadzania paragonów do aplikacji uświadomiłam sobie, ile pieniędzy wydaję na jedzenie na mieście, to zmodyfikowałam nawyki i miesięcznie oszczędzam kilkaset złotych. Zaczęłam poświęcać więcej czasu na szykowanie jedzenia w domu i tworzenie listy zakupów oraz korzystać z promocji. Teraz trzy razy zastanowię się, kiedy chcę coś kupić, czy ja rzeczywiście tego potrzebuję. Wiem, że wprowadzę paragon do aplikacji i czarno na białym zobaczę, że wydałam te pieniądze na bzdurę i będę na siebie zła.

Mamy świadomość wzrostu cen i kupujemy mniej. Czy jest coś, co przez ostatnie lata zwróciło Twoją uwagę?

Na początku pandemii liczba wprowadzanych paragonów drastycznie spadała. Jednak wydłużała się lista pozycji na tych paragonach. To oznacza, że chodziliśmy do sklepów dużo rzadziej, ale robiliśmy większe zakupy. Kupowaliśmy na zapas.

Ciekawostka, zrobiliśmy analizę, w jakie dni i miesiące kupujemy najwięcej czekolady. Okazało się, że są to poniedziałki.

Co przed nami?

W dzisiejszych czasach prognozowanie czegokolwiek jest karkołomne. Nie wiem, co dalej. Pewne zachowania z czasów pandemii w nas zostały. Na pewno coraz chętniej robimy zakupy online. Jestem ciekawa, jak będzie rozwijał się rynek odzieżowy. Po paragonach widzimy, że zaczęliśmy oszczędzać, myśleć ekologicznie i na popularności zyskały aplikacje, w których możemy kupować lub wymieniać używane ubrania. Zdecydowanie spadła liczba wprowadzanych paragonów za odzież i obuwie.

Czy zaczęliśmy więcej wydawać na domowe akcesoria?

Tak, na początku pandemii wzrosła liczba paragonów za sprzęt elektroniczny i akcesoria domowe. Robiliśmy remonty i więcej wydawaliśmy w marketach budowlanych. Planujemy przyjrzeć się wydatkom na jedzenie, czy zaczęliśmy odżywiać się zdrowiej, czy kupujemy produkty tańsze, a gorszej jakości, czy ograniczyliśmy spożycie napojów słodzonych lub mięsa.

Dokąd zmierza PanParagon? W czym będzie pomagać?

Chcemy być użyteczni. Wierzę, że ta aplikacja pomaga oszczędzać pieniądze i zapanować nad wydatkami. Sama jestem tego przykładem.

Byłam bardzo "nieogarnięta" finansowo. Nie myślałam o pieniądzach. W pewnym momencie musiałam zacząć o nich myśleć, usamodzielnić się finansowo i zapanować nad własnym portfelem. To było dla mnie trudne doświadczenie, bo nagle okazało się, że nic nie wiem i nie potrafię. W grudniu 2020 roku postanowiłam sobie, że zacznę wprowadzać każdy wydatek do aplikacji PanParagon. Po miesiącu zaczęło mi to wchodzić w nawyk i odkryłam, że zaczynam panować nad moimi finansami. Miałam poczucie sprawczości, co wpłynęło również na inne obszary mojego życia. 

Posłuchaj całej rozmowy:

Rozmowę przeprowadziła Dominika Nawrocka, a tekst przygotowała Monika Lipowicz.


Obejrzyj także inne rozmowy z serii "Kobiety rozmawiają o pieniądzach"


Tags


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Success message!
Warning message!
Error message!