Kinga pracowała wiele lat w międzynarodowych korporacjach branży finansowej, gdzie zajmowała stanowiska dyrektorskie. Z Dominiką rozmawiała o doświadczeniach w korporacji, zarobkach, luce płacowej i stereotypach płciowych w biznesie. Poznaj jej historię!
More...
DN: Czy w dużych korporacjach funkcjonują stereotypy płciowe? Z jakimi stereotypami najczęściej się spotykasz?
KZ: Prowadząc warsztaty dla kobiet opieram się na badaniach amerykańskiej prawniczki, która po wielu latach badań pogrupowała stereotypy dotyczące kobiet w cztery grupy. W pierwszej kobiety twierdzą, że muszą stale udowadniać swoją wartość i włożyć więcej pracy, aby do pewnych stanowisk dojść. Druga grupa dotyczy umiejętności zarządzania emocjami. Jeśli kobieta jest kobieca, to lubimy ją, ale nie uważamy jej za zbyt kompetentną. Natomiast jeśli kobieta jest twarda i asertywna, to osiąga wyższy status, ale z kolei jest nielubiana, co kobietom również nie odpowiada. Trzeci stereotyp jest silnie związany z macierzyństwem. Ostatnia grupa to tzw. wojenki, które kobiety ze sobą toczą.
Kobiety w biznesie uważane są za trochę mniej kompetentne jak mężczyźni. Jednym z przejawów jest luka płacowa.
Luka płacowa występuje niezależnie od stażu pracy. Lukę płacową obserwujemy już wśród pracowników, którzy mają dwa lata stażu pracy.
Z czego wynika różnica już na samym początku, kiedy wszyscy jesteśmy młodzi i wykonujemy proste zadania? Czy już na rozmowach rekrutacyjnych podajemy niższe stawki?
Kobiety są skłonne przyjąć posadę za niższe wynagrodzenie, co nie oznacza, że pracodawcy powinni w ten sposób postępować.
Jak możemy oczekiwać od dziewczynek, które wychowywane są na miłe i grzeczne tych samych umiejętności negocjacyjnych jak od chłopców?
DN: Co zrobić, aby wyrównać tę lukę płacową?
Jestem zwolenniczką działań systemowych, a nie punktowego naprawiania kobiet. Chociaż oczywiście po naszej stronie jest wiele do zrobienia.
Fakt, że zostałyśmy tak wychowane nie oznacza, że nie możemy wyrosnąć z bycia tą dziewczynką i zacząć funkcjonować bardziej odważnie. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jakie są luki płacowe w mniejszych miejscowościach i firmach. Punktem wyjścia do jakiejkolwiek zmiany jest zmierzenie, ile wynosi ta luka w naszej organizacji.
Zachęcam sprawdzić statystyki wynagrodzeń w sektorze, w jakim pracujemy. W rozmowie o podwyżkę należy powoływać się przede wszystkim na swoje kompetencje i wyniki.
Należy jasno komunikować swoje ambicje!
Posłuchaj całej rozmowy:
Rozmowę przeprowadziła Dominika Nawrocka, a artykuł przygotowała Monika Lipowicz.
Zobacz także: